A dolgozat célja egy helikopter rotorlapát dinamikus viselkedését leíró redukált matematikai modell megalkotása és vizsgálata. A dolgozatban először a szakirodalomban gyakran alkalmazott, két szabadsági fokú, síkáramlásba helyezett modellt vizsgálunk, amely az aerodinamikai és szerkezeti erők kölcsönhatásának leírására képes. Lineáris stabilitásvizsgálatot végzünk és meghatározzuk a kritikus áramlási sebességet.
A dinamikai viselkedés pontosabb leírásához megalkotjuk a rotorlapát-szelvény modelljét. Ezen szelvénymodellt több két szabadsági fokú elem megfelelő összekapcsolásával hozzuk létre. Az összekapcsolással vesszük figyelembe a rotorlapát geometriájának hosszirányú változását, háromdimenziós kiterjedését. Elemezzük a rendszer egyensúlyi helyzeteinek stabilitását a szelvénymodell paramétereinek függvényében.
A hallgató feladata:
1. a helikopterekhez és aeroelasztikus rendszerekhez kapcsolódó szakirodalomi források áttekintése,
2. redukált két szabadsági fokú modell felírása és a stabilitásvizsgálat elvégzése,
3. nagy szabadsági fokú szelvénymodell megalkotása,
4. szelvénymodell paramétereinek vizsgálata, kritikus áramlási sebesség meghatározása,
5. eredmények kiértékelése.
A hallgatóval szemben támasztott követelmény:
- angol nyelvű szakirodalom olvasása,
- a Mathematica-szoftver felhasználói szintű ismerete.
Lelkes János, témavezető Dr. Kovács Sándor, társtémavezető
(Áramlástan Tanszék) (Differenciálegyenletek Tanszék)